Sunday, September 20, 2009

Raya! Raya! Raya!

setiap kali raya, pasti mak aku akan buatkan kuzi. tahu tak apa kuzi? kuzi tu makanan orang kelantan yang dimakan dengan roti jala atau roti biasa. Kuzi ayam ni memang makanan turun-temurun sebelah mak aku. kalau tak ada kuzi maka tak rayalah pada kami. setiap tahun juga aku akan tolong mak aku masak kuzi ni. tapi yang herannya, sampai sekarang aku tak tahu buat. sebab keje aku kupas bawang dan potong. yang lain mak aku yang buat. kuzi ni rasanya manis sikitlah. yelah, orang kelantan semua benda manis. dari gulai sampailah ke kuih muih. sebab tu diorang cantik manis. hehehehe.....kecuali akulah. nak masak kuzi pada aku senang je.... chewah. sebab aku tukang tengok. tapi, yang lecehnya bawang besar yang dah digoreng ditumbuk atau dikisar. tapi, rahsia mak aku ialah rempahnya. rempah kuzi memang rempah dari kelantan. rempah orang kampung buat. sebab tu agaknya sedap kuzi tu... so, malam raya memang mak dan aku (termasuk akulah) akan bertungkus lumus menyiapkan makanan raya. biskut raya kami tak layan sangat. sebab biasa-biasa saja. sempat juga aku ambil gambar-gambar untuk diabadaikan di sini....hehehe




No comments:

Post a Comment